Monday, 10 February 2014

Van halve voetbal naar speldenkussentje

Gisteren avond had ik zin in iets wat snel af was. Het liefst iets wat te maken is met het Engelse paper piecing methode want dat vind ik erg leuk om te doen.  Het idee komt uit een 'berg' (lees mapje op mijn pc) bewaarde ideëen om ooit nog eens te maken en heeft eigenlijk een beetje met voetballen te maken...
Hierboven zijn alle onderdeeltjes van karton  al omgeregen met stof en in de goede volgorde neergelegd.

Yesterday evening I wanted to make something simple and fast to finish so I started this project. It has something to do with soccer...
All the paper parts are basted with fabric. I love to work with the English paper piecing method.


Hier zijn ze aan elkaar genaaid. Nu moeten alle kartonnetjes eruit, behalve de grote onderkant.

All the little parts are sewn together. I removed the paper except from the bottom part. I will safe this for last.

De halve bal is vastgenaaid op de onderkant en nadat alle karton eruit was heb ik hem gekeerd en gevuld met granulaatkorrels (dat gebruik ik onder andere om beren mee te vullen). Het resultaat is een halve bloemetjesvoetbal! Een beetje vreemd maar wel grappig. Misschien maak ik hem nog eens en vul hem dan op met fiberfill om te kijken hoe dat voelt.

Voor de liefhebbers van wiskunde: de vorm van een voetbal is in de wiskunde een archimedisch lichaam (of veelvlak). De voetbalvorm bestaat alleen uit vijfhoeken en zeshoeken. Op de wikipedia pagina,  hier  kan je nog meer van deze vormen zien en natuurlijk de voetbal vorm: hier

The sewing is done and all the paper removed. The filling is a granulate filling (I use it also for filling teddybears) The result is half a football with flowers..a bit weird but funny though. I might try this again and fill it with fiberfill to feel the difference.

More information if you are interested in geometry: here you can find more information about figures in the geometry. This figure is called an archimedean solid (well this is half the figure of course) The football ( like  here on wikipedia) consist of only hexagons and pentagons.

Groetjes
Annemieke

Wednesday, 5 February 2014

Last Love Entwined 1790 post!

 Het middendeel van LE 1790 coverlet top is klaar. Ik heb gekozen om hem in dit formaat te laten en hem als tafelkleedje te gbruiken. ( foto is buiten op het balkon genomen)

The centre of the LE 1790 coverlet top is finished. I chose to make it as a table coverlet. (I took the picture on my balcony, outside)

Van dichtbij:
De vaas linksonder.

Close-up:
The flower vase on the bottom left.

De vaas rechts onder.

The one on the bottom right


De vaas rechts boven.

The vase on the top right.

En de vierde vaas links boven.

And the last vase on the top left.



Nadat ik foto's had gemaakt ging ze in bad om de resten van het 'floriani fusible' wat ik in sommige applicaties gebruikt had en de tijdelijke lijmstift om sommige stukjes vast te houden, weg te wassen. Gelukkig ging alles goed.

.After taking photo's  she took a bath to remove the floriani fusible I had used in some of the applique's and wash away the temporarily glue to hold the pieces in place.
 It all went well.

Na het drogen ging deze achterkant eraan, gekocht bij de Sampler  in Haarlem, zoals de meeste stoffen voor dit project. Ik heb het geheel dichtgenaaid op de naaimachine alsof het een kussensloop werd en met de hand het laatste stukje dichtgenaaid.

After the top was dry I sewed this floral fabric, which I bought at Sampler, quiltshop in Haarlem, like most of the fabrics for this project,  to the back with the machine like you make a cushion cover. The last bit I sewed by hand.

De hoeken heb ik met de hand genaaid, dan heb ik er iets meer controle over.

The corners are sewed by hand. This way I have better controle over the sewing.




Dit is het resultaat!!!! Ik ben heel blij dat ze klaar is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had gedacht dat ik dit af zou krijgen. Ik vond het best lastig met al die kleine details in de applicaties. Ik kon meer dan ik dacht en heb weer veel geleerd.

And this is the result!!!! I'm happy she is finished. I learned that I can make more than I thought I could. Honest to say I wasn't sure I could do this, because of all the little details in the applique. I learned a lot. 


En op verzoek nog een paar detail foto's van de kleine hexagons. De zijkanten van de hexagons zijn 0.5 cm lang. Ik vond het erg leuk om te borduren hierop en hoop dat zeker nog eens te doen.

Here are you can see the little hexagons up close The length of the sides of the hexagons are 0.5 cm ( so less than 1/4 inch). I really liked doing the embroidery and hope to do that again some time.




En de laatste foto...(binnen genomen met flitslicht)
De maten zijn:  87cm bij 87 cm groot.

Hierbij wil ik Esther Aliu bedanken voor het gratis beschikbaar stellen van haar patroon. Als je meer wilt weten kijk dan hier.

And the lastpicture. (Taken inside with flashlight)
The size is:
87 cm by 87 cm ( 43,5 inch by 34,5 inch) 

I want to say a big thank you to Esther Aliu for giving so many people the opportunity to use her patterns for free. If you want to learn more look here.

Have a nice day,

Gezellige dag nog verder,

Groetjes
Annemieke